Startsida
Om  Ståhlmotor
Min historik
Råd o Tips
Bilar jag jobbat med
Till salu
Teknik

Sölve Ståhl och STÅHLMOTOR

[Audi] [BMW] [Ford] [Opel] [Saab] [Volvo] [Volkswagen]

BMW har alltid haft klangen av tysk kvalitet och i synnerhet vad det gäller bilar - sportighet och körglädje. Jag har faktiskt själv ägt en BMW. Det var en röd 2000 av årsmodell 1965?, reg.nummer var H19925.
Jag bytte mej till den under tiden jag var anställd på Liljas Bil i Emmaboda. Det var en före detta övningsbil som Bondesson på körskolan haft. Den hade  dubbelkommando och gått många mil, därför var priset överkomligt. Men någon sportbil var i alla fall inte den modellen, en enkel Solexförgasare med ett enda spjäll ger ingen sportmaskin.

Givetvis skulle även den bilen trimmas lite grann. Jag hade sedan tidigare ett par Weber 42 Dcoe liggande. Jag beställde ett par insugningsrör och skulle skruva på härligheten. Men det var inte så lätt, bromsservon var i vägen alldeles för mycket. Jag helt enkelt sågade bort den !. Bromsarna blev trögtrampade, men förgasarna fick i alla fall plats. Någon annan trimning blev det inte, men den gick i alla fall lite bättre än tidigare.

Det blev inte så mycket kört med BMW:n, jag blev tvungen att byta ner mej när det var dags att bilda familj. Originalförgasaren kom på plats igen och jag bytte bort den mot en limegul Volkswagen 1200. Han som jag bytte med tittade inte på BMW:n så noga. Jag fick några tusenlappar emellan och körde hem. Efter någon vecka ringde bilhandlaren igen och var alldeles utom sej. Jag hade inte sagt att bromsservo saknades, jag tänkte inte på det. Det var kanske lite fult gjort från min sida, men som sagt, jag tänkte inte på det vid tiden för bilbytet.

Det finns killar som tycker det är spännande och roligt att trimma och experimentera. Här har jag hjälpt till med att slipa passning till kanalerna på en adapter mellan insugningsrör och topplock. Det är meningen att en speciell insprutning skall monteras. Det är bara att önska lycka till.

Jonas Götessons BMW 535 under huven. Han lägger ner mycket intresse och jobb på sin 535:a. På bilden till höger kan vi se en del av topplockets insugningskanal. Jonas har målet ställt på 300 hkr när motorn är fädigtrimmad.

Bilden tagen från tidningen Bilsports reportage "Gatbilar i Emmaboda" - en tidning jag verkligen kan rekommendera. Kolle hade fått sprickor i sin Alpinatopp och jag preppade en annan åt honom.

Rökmoln!


Ett vanligt problem med de tidigare BMW-modellerna är,  förutom kamaxelslitage, den "klassiska" blåröken när man släpper gasen. Det är ventiltätningarna som inte håller tätt så många tusen mil. Just när man släpper gasen eller motorbromsar blir det undertryck och olja sugs in genom insugnings ventilskaft och styrningar. Det blir så mycket olja i cylindrarna så det ser ut som en tvåtaktare i avgasröret. Det här med ventiltätningar är lite konstigt. Det finns bilar som kan köras utan tätningar - ändå ryker dom inte. Det är själva konstruktionen på toppen som är olika. Vissa, bl.a. BMW, har mycket olja på gång i topplocket, ventilstyrningarna ligger lågt och ett oljerör sprutar lite extra för att smörja kamaxeln.
Har du katalysator på bilen så får den extra mycket "stryk" och går sönder i förtid. Det finns därmed extra stor anledning till en topplocksrenovering !

Sedan några år är det populärt att importera BMW-bilar från utlandet - i synnerhet från Tyskland. Det är mycket vanligt att mätarställningen friseras och man köper en bil som gått många tusen mil mera än siffrorna på vägmätaren. Det finns personer som åker runt till de mindre nogräknade bilhandlarna och ändrar mätarställningen efter säljarens önskan.
 

Det är många ungdomar som gillar detta bilmärke, och dom vill ofta ha några extra hästkrafter. Då har hårdmetallfilen och Mira-fräsen kommit till användning.

BMW-motorns topplock är rätt så bra från början. Kanaler och ventilstorlekar är väl tilltagna, och det blir mest att "blueprinta", alltså att lätt slipa kanaler och övergångar till ventilsäten. Med en lite vassare kamaxel blir motorn ofta rätt mycket sportigare att köra. - Kanske behöver ändå kamaxeln bytas, det är inte ovanligt att den och vipparmarna är kraftigt slitna.
Tänk bara på att HC-värden på tomgång häöjs med en vassare kamaxel och det finns en gräns hos Bilprovningen för att få bilen godkänd.

När det gäller Formelbilar har BMW tidvis haft mycket konkurrenskraftiga motorer. På bilden till vänster ses en Ralt Formula 2 med en 2-liters BMW-motor på över 300 hästkrafter. När vi var i England och hämtade en Ralt F3-bil 1975 stod Freddy Kottulinskys bil klar för hämtning.
Förkortningen RALT kommer av Ron Tauranac Racing. Denne Ron konstruerade bland annat de Brabhambilar som var så framgångsrika i  både F1, F2 och F3.

Visst är den snygg och tuff!
1602 och 2002 hade ett speciellt utseende med sin "tvålkoppsform".

Här ser vi en Alpina-kopia som en kund mejlade till mej.

[Startsida] [Audi] [BMW] [Ford] [Opel] [Saab] [Volvo] [Volkswagen]