Startsida
Om  Ståhlmotor
Min historik
Råd o Tips
Bilar jag jobbat med
Till salu
Teknik

Sölve Ståhl och STÅHLMOTOR

[Audi] [BMW] [Ford] [Opel] [Saab] [Volvo] [Volkswagen]

"Ford introducerade då en ultrakortslagig  tusenkubikare som skulle bli grunden till många och stora framgångar...".

Jag har haft mycket med Ford att göra på många olika sätt. Som trettonåring började jag jobba hos en Fordhandlare, och som sextonåring köpte jag min första Ford - en 1939 års V8, sedan en 1946 års V8, en 1955 års Fairlane Victoria, en 1956 års Ford Customline, en Cortina Lotus och till sist (?) en 1981 års Taunus herrgårdsvagn.

Vad det gäller motorer så har det fortsatt i alla år.  - När jag mekade Formel Ford och Formel 3 använde vi olika Ford-motorer. Allt  från den lilla extremt kortslagiga 1000-kubikaren som varvade 10000 i F3-bilarna, till 2-liters "Pinto"motorn.

I mitt arbete med Ståhlmotor, har jag under 25 år kommit i kontakt med och även trimmat både V4 och V6-modellerna. De "vanliga fyrcylindriga  motorerna används idag i olika modeller till olika motorsportsgrenar.

Fords amerikanska V8-motorer fick förbli sidventilare ända till 1954, då dom första toppventilsmotorerna kom. Även franska Ford med Pilotmodellen och senare Simca Vedette hade sidventils V8-motorer. Även i Europa var motorerna länge gammalmodiga.  Engelska Anglia, Prefect och Popular hade sidventilers 4-cylindriga motorer på 34-36 hkr. Dom drog mer bränsle än en motor med tredubbel effekt i dag, och höll inte alls så länge.

När sedan Anglia med "felvänd" bakruta kom blev det annorlunda. Ford introducerade då en ultrakortslagig tusenkubikare som skulle bli grunden till många och stora framgångar på tävlingsbanor runt om i världen.
Det var en robust motor som fick en femlagrad delvis ihålig vevaxel. Den motorn i olika storlekar har jag jobbat med i många sammanhang.

Kenneth Ljunggren i sin Sierra 2,8 4wd. Jag trimmade V6-motorn som troligen blev den bästa som fanns då - inklusive Fords fabriksmotorer för rally !

En TwinCam-motor som jag specialanpassade för Formel 3. Jag testade elektronisk insprutning redan 1973 ! Lovande, men det föll på för dåliga resurser.

Topplock till en Ford BDA. En mycket bra 4 ventilersmotor. Just denna toppen hade Hasse Niklasson i sin Ford Escort.
Denna typ av förbränningsrum används i dag på de flesta motorer eftersom fyrventilstekniken är nästan helt dominerande.

Den 1000 kubik stora stötstångsmotorn var nästan allenarådande i racingklassen Formel 3 från 1965 och ända tills reglementet ändrades 1971. Det tidigare reglementet angav att det skulle finnas endast ett hål på 36 millimeter mellan förgasare och insug. På de senare versionerna användes en stående Weber 46 IDA-förgasare med endast ett hål i bruk.

Det var tydligen den förgasaren som fungerade bäst. Med den strypningen och 1000 cc gav motorerna ungefär 120 hkr. ! Varvtalet som motorerna arbetade bäst låg mellan 6500 - 9500 varv.
Jag gjorde redan då speciell form på strypning och insugningstratt som ökade effekten, och året efter kom även "fabriksmotorerna" med liknande lösningar. 1600-versioner har också använts flitigt i olika klasser och som drivkälla till många specialbyggen.

I rally förekom "16-ventilaren" BDA i Escorten. Den hade prestanda som var alldeles ypperlig. Det var en av Cosworth mycket välkonstruerad och välljudande motor som användes även i formelbilar F2.

När denna motor blev förbjuden i rally Sverige (!) blev det i stället den mer normala så kallade Pinto*/-motorn som ersatte. Men under årens lopp har även den förbättrats av olika trimmare, och i vissa fall har den gått förvånande bra till en rimlig kostnad.

Sedan volvoklassningarna av konstiga motordelar kom fick även Ford lite kompensation. Det blev tillåtet att använda 2,4 liters motordelar till Escorten. Ytterligare en utgift som ingen blir lyckligare av. Kostnaderna stiger med mer än att bygga om motorn - det är många andra delar i drivlinan som också måste bytas ut.

*/ Fords amerikanska bil med samma motor, men 2,4 liter, hette just "Pinto"

En TwinCammotor där SportsCars monterat dubbla tändstift. Formel 3 troligen 1971. Det var Jonas Qvarnström som körde den.

Karlskronapokalen SM 1980. Hans Niklasson i  sin Ford Escort BDA, "16-ventilare" med massor av effekt och ett härligt ljud.
 

[Startsida] [Audi] [BMW] [Ford] [Opel] [Saab] [Volvo] [Volkswagen]