Startsida
Om  Ståhlmotor
Min historik
Råd o Tips
Bilar jag jobbat med
Till salu
Teknik

Sölve Ståhl och STÅHLMOTOR

[Audi] [BMW] [Ford] [Opel] [Saab] [Volvo] [Volkswagen]

Saab i dess olika former har genom åren varit mycket populära tävlingsbilar.
Vem minns inte Erik Karlsson "på taket" och hans framgångar med Saab modell 92 och nyare modeller. Stig Blomqvist och Per Eklund gav oss många minnen med sina 99 Turbo.
När jag startade min firma STÅHLMOTOR 1977 hade dock  glansperioden i rally börjat ebba ut. Visserligen var det några, och snabba, förare kvar, men inte så många som åren tidigare. Jag fick i alla fall nöjet att preparera ett fåtal rallymotorer av både V4:an och 99:an.
Just V4-motorn som för övrigt tillverkades av Ford, trimmades på olika sätt beroende av vilken klass de skulle köras.

Dubbelblås och korsinsug. T.v. ses de dubbla och alltför stora avgaskanalerna och t.h. motorn med sina korsinsug.
Förgasarna var två stycken Weber, Solex eller Dellorto. Just denna motor fick en översyn  januari 2002

De trimfattigaste klasserna tillät bara en dubbelförgasare på sitt originalinsug. Något som liknade en tjock träbit monterades mellan förgasaren och insugningsröret.
Jag vet inte hur många timmar jag höll på i flödesbänken för att få lite bättre ordning på flödet till det olika cylindrarna.
Till den nationella klassen var hårdare trimning  tillåten. Där förekom en massa varianter av så kallade korsinsug som olika lösningar på avgassidan. Avgaskanalerna var lite konstiga på motortypen, två cylindrar hade endast en utgående avgaskanal. Så kallade "dubbelblåstoppar" gjordes i olika varianter. På det sättet fick varje cylinder sin egen avgasport vilket gjorde en hel del på effekten.
Motorerna borrades och strokades, och vissa förare körde med upp till 2 liters volym.

Det var endast den första sortens motorer jag byggde, korsinsug och sådant fick andra hålla på med.

Stanley Karlsson t.h. med sin co-driver.

Ola Strömberg med Ingemars 99:a
Gränsfejden Emmaboda 1981.

Saab 99 hade en mera vanlig motor och var bättre både vad det gällde effekt, hållbarhet och kostnad. Jag trimmade bara ett par stycken, men dom gick faktiskt riktigt bra.
Bland annat gjorde jag en åt den sedemera välkände "Gullabo"- Co-drivern Ingemar Algerstedt.

Han körde endast ett fåtal tävlingar med 99:an innan han la av med eget tävlande för att kunna koncentrera sej på att hjälpa Tomas Jansson. Resultatet av deras samarbete är väl känt, det blev både Junior-SM och SM i stora värstingklassen grupp A.

Svenska Rallyt 1977 vanns av Stig Blomqvist i en Saab 99 EMS grupp 4 !!

"Stanley Karlsson  hade en säsong som han helst vill glömma:
Bilen, en 96:a gick jättebra men bara ibland. Helt plötsligt kunde bilen få för sej
att knappt orka dra sej fram. Han kollade, bytte delar och höll på mellan
varje tävling.  Allt var som förgjort, bilen höll på likadant!

När säsongen var över och förstörd, hittade han felet. - Någon hade
tydligen lagt i småstickor av trä i 96:ans bensintank!
När en sådan sticka råkade komma på "plats", ströps bensintillförseln och
motorn fick för lite bränsle.
Den som gjorde detta rena sabotage kunde kanske inte
föreställa sej hur mycket elände det skulle kosta stackars Stanley."

[Startsida] [Audi] [BMW] [Ford] [Opel] [Saab] [Volvo] [Volkswagen]