Startsida
Om  Ståhlmotor
Min historik
Råd o Tips
Bilar jag jobbat med
Till salu
Teknik

Sölve Ståhl och STÅHLMOTOR

[Audi] [BMW] [Ford] [Opel] [Saab] [Volvo] [Volkswagen]

År 2008 var det fyrtiotre (43) år sedan jag trimmade min första B18-motor.

Volvo PV 544 och Amazon är nog de bilmodeller som jag haft roligast med genom åren. Det var när jag hade dom bilarna som trimningen verkligen satte fart. Det går att lägga ner ett sådant otroligt arbete när man är ung och entusiastisk.

Jag hade ingående kontakter med den legendariske trimmaren och motorkonstruktören Folke Mannerstedt. Vi diskuterade topplock och kamaxlar, och så här efteråt kan man konstatera att han var långt framme i både teori och praktik. Han slipade ett par olika kamaxlar åt mej som fungerade väldigt bra, men hållbarheten var dålig. Mitt första trim var efter den trimningsserie som Teknik för Alla hade i sin tidning. Mannerstedt hade då trimmat Is-SMvinnande Lars Börser´s Volvo V18-motor.

En som också var dåtidens "guru" inom trimning var Niels Elleman Jacobsen. Vid ett tillfälle besökte jag honom i Partille. Jag fick åka en sväng i hans röda PV544, och jag kan lova att det gick undan.

Även av honom köpte jag några kamaxlar som jag använde i ett par olika motorer.
Sedan kom Nils Hedlund in i bilden. Vi har genom åren haft mycket kontakt och känner varandra väl i dag. Nästan alla trimningskamaxlar jag använder i dag har Nisse slipat. Jag har provat många av hans kamaxelprofiler, och genom samarbetet har han i dag  mycket bra profiler och en mycket bra hållbarhet. Priset blir lite högt, men kvalitet brukar betala sej.  Tack Nisse !

Volvos B18 och B20-motorer är de i särklass mest använda och trimmade motorer vi haft i Sverige.  Ännu i dag, 45 år efter premiären, har jag ofta sådana motorer att jobba med! Det är smått otroligt, något liknande lär man aldrig få uppleva med någon annan motor. Många är vi trimmare och bilägare som får tacka för den hållbara, lättmekade, billiga och trimtacksamma motorn.
Troligen kommer den att hänga kvar ytterligare ett tag. Intresset är stort både hemma i Sverige och utomlands för PV och Amazon -och nu äver 140-serien.

Två PV 544 uppställda för test. Heabybanan 1981.
Denna helgen hade Gullbo RC "träning" och en massa PV, Amazon, 140 och en enda 240 rastades runt denna rallycross-bana i Blekinge.

Hasse Niklasson ute i dåligt väglag 1976. Det verkar vara rena leråkern.

Gränsfejden 1982, Stefan Carlsson på Rävebergs-sträckan.

Min egen 544 utanför klassiska "Skräpverkstan". Med denna bil tog jag bl.a en hastighetslicens på bana. Den fick vara experimentbil för motortrimning. Det blev flera motorhaverier i början...

Mars 2003 håller jag på med en renovering med trimning. Jag har under senaste året hunnit renovera och trimma ytterligare två stycken. Dessutom gjort renoverings- och trimningsjobb på flera topplock.  Det är många som tävlar i olika klassiska klasser. En B18-motor där jag använder standard ventiler, två SU-förgasare, min specialkamaxel och fortfarande 1,8 liters volym ger mellan 145 och 150 hästar med ett mycket bra effektregister.

1981 tränades det på Heaby-banan i Ronnebu. Alvar Svensson delade sin bil med "Palle"

1982 körde en viss Tomas "Gullabo" denna 140. Det var ofta olika lacker eftersom det blev plåtskador emellanåt.

Kent Fransson med sin "ettfyrti" i Gränsfejden 1982

När jag startade min firma STÅHLMOTOR var Volvo 140  den dominerande rallybilen tillsammans
med Amazon och PV 544.  Därför var det många B18 och B20- motorer jag trimmade.
(Förresten - även i dag!). Sedan kom 240:n med sin  B23-motor.

Jag körde till Värmland (!) och köpte en begagnad sådan motor 1983.
Ett intensivt arbete satte igång med att utveckla motortypen till rallyspecifikationer.
I bromsbänk körde jag ingående tester med olika topplock, kamaxlar, grenrör och förgasare. Det arbetet gav verkligen resultat. Jag hittade vridmoment som det skulle  ta många andra trimmare flera år att uppnå. Trots detta gav motorn en bra toppeffekt.  Nästan samma koncept använder jag i dag! Just registret är verkligen viktigt. Det är bättre att ha 20 hästkrafter extra i mellanregistret än i toppeffekt. Det kanske inte känns så "häftigt", men det funkar !

En av testmotorerna i bromsbänk. Olika topplock, avgasgrenrör, insug, förgasare och kamaxlar provades under några intensiva dagar och kvällar.

Det är min långa erfarenhet från formelbilar som bekräftat detta, i formel 3  fanns det motorer som gav mer toppeffekt, men hade motsvarande sämre effekt på lite lägre varvtal. Men dom körde inte fortare runt de flesta av banorna. Då talar jag om bilar som väger 400 kilo, kör på en bana och  kan välja utväxling på ett par hundra varv när - på vilken växel som helst.

Därför har jag aldrig skrutit med toppeffekter utan mest framhållit medeleffekten i det varvtalsområde man använder. Höga varvtal äventyrar också hållbarheten. Mer om detta med effektregister finns på olika sidor.

Den nyare B230-motorn fungerar ännu lite bättre. Den ger med sina längre vevstakar lite lägre friktion. Gör man den enligt mitt koncept har man inga problem ens med de klena och lätta vevstakarna i de första B230-motorerna. Det går där att få en mycket mer gynnsam vikt på kolvarna.

Numera (1999) är det tillåtet att bearbeta motorn mera än det var tidigare. När jag höll på som mest stod det i reglementet att "bearbetning av topplocket är tillåten -material får inte tillföras".  Därmed var det inte möjligt att göra om till "resta" kanaler eller ens montera större ventilsäten.

Trimmades motorn till "grupp A" var trimningen ytterligare begränsad.Tillverkarens mått på kanaler fick inte överstigas och montering av t.ex. större ventiler var förbjudet.

Den förste i närheten som byggde en rally-240 skulle fritt få testa den "nya" B23-motor. Det blev Jan-Olov Augustsson som körde för Gullabo RC. Vid ett tillfälle provkördeTomas "Gullabo" bilen och blev imponerad av motorns egenskaper.
Han kom senare att köpa den bilen och resultaten vet vi -det blev massor av segrar och en även en JSM-titel.
Bilen gick sedan i arv till Tomas yngre broder Magnus som gjorde sina bästa rallyresultat med denna enormt driftsäkra och snabba "familjebil!.

Även i dag är Volvo ett någorlunda bra alternativ.  Men ....
Det tillåts alltmer vidlyftiga ändringar på bilarna. Man kan plocka i motorer som tillhör helt andra modeller, man tillåter att chassiet byggs om och mycket annat. Att bygga en konkurrenskraftig bil i klass H kostar i dag en miljon kronor om man vill ha lite reservdelar i lager...

Skadan är redan skedd och man hoppas att inga liknande fadäser skall behöva ske. Jag förstår inte ett dugg och har delvis tröttnat på att stöda denna tidigare så fina rallyklass. Ingen är lyckligare i dag -bara fattigare.

En bredsladdande Tomas "Gullabo" i sin 240. Han körde i juniorlandslaget och vann Juior-SM med denna Volvo.

[Startsida] [Audi] [BMW] [Ford] [Opel] [Saab] [Volvo] [Volkswagen]