Startsida
Om  Ståhlmotor
Min historik
Råd o Tips
Bilar jag jobbat med
Till salu
Teknik

Sölve Ståhl och STÅHLMOTOR

[cykel/moped] [Motorcyklar] [Motorcyklar2] [Speedcar] [FormulaFord] [Formula 3]

Året var 1972...

Jag hade hjälpt Rolf Gröndahl med hans Formula 3 -bilar i flera år. Trots att det hela hade varit på en rätt så amatörmässig nivå så blev det många segrar och även framskjutna placeringar i SM. Det kan ni läsa om på andra sidor.

Rolf beslutade sej för att sluta köra ungefär i samband med att de "gamla" 1000-kubikarna började distanseras av de nya 1600-motorerna.  Han körde därmed aldrig någon av dessa bilar.

Håkan Alrikssons Lotus 69f Formula Ford när den och Håkan fortfarande var "Malmö-bor". Lars Wendel med Wendels Motor var Sverige-importör av Lotus 1972.

Rubriker och artiklar som funnits i både lokal och rikspress kunde ingen undvika. En som sett dem var en yngling från Alsterbro, Håkan Alriksson. Jag hade mest hört talas om Håkan som en kille som var duktig  att köra manöverprov med en Lotus Elan. Han tillhörde faktiskt den absoluta toppen i Sverige och vann riksmästerskapet något år. Prispengarna gick troligen till racingsatsningen.

Han hade varit anställd hos Wendels Motor i Malmö. Den gode Lars Wendel hade hjälpt honom med både mekande och kontakter i Formula Ford-klassen. Nu hade Håkan Alriksson flyttat hem och behövde en kille som hjälpte honom. Han tog kontakt med mej och jag lovade hjälpa honom.
Han hade en Lotus Formel Ford som var i mycket fint skick. Tävlingsmänniskan Håkan "Alrik" hade stora planer. Han ville vinna den skandinaviska cupen som första steg i banracingkariären.

Suddigt tidningsurklipp i oktober 1972. Platsen är Mantorp Park. Till vänster Tommy "Slim" Borgudd och intill Håkan.
De båda slogs om segern som "Slim" till slut tog. Trea var John-Erik "Jonte" Johansson och fyra kom Lennart Sundahl. Detta var årets bästa FormelF-race.
Som kuriosa kan nämnas att Hasse Johansson, Ebbe Karlsson (Nybro), Antoni Chlapowski, "Mr Seabeach", Jan Torgnysson och Ove Jacobsson följde därefter.

Urklipp Illustrerad Motorsport 10/72. "Håkan Alriksson i sin Lotus 69F avancerade genom sin andraplats upp till ledningen i den svensk/danska FF-cupen. Hans ledning är minimal, bara en enda "pinne" före John-Erik Johansson. Det blir de två som gör upp om mästerskapet."

Det var mycket jämt mellan "Jonte" och "Alrik". Det var otaliga gånger som "Kalle P" och jonte trimmade motorn på rullande landsväg. "Nu har vi hittat ett par hästar till" fick man ofta höra, kanske mest för att psyka. Men vid sista deltävlingen drog "Alrik" det längsta strået och kunde vinna denna svensk/danska Formel Fordcup.
Som belöning fick Håkan sedan ställa upp i den stora världscupen i England. Jag följde inte med, det var Lasse Wendel som återigen fick överta mekanikerrollen.
Av svenskarna hade Håkan bästa träningstid, men blev inblandad i en kollision redan på första varvet. Styrningen blev skadad och han fick snörpligt bryta denna stortävling.

Nästa år skulle det bli ett steg upp till Formula 3....

[Startsida] [cykel/moped] [Motorcyklar] [Motorcyklar2] [Speedcar] [FormulaFord] [Formula 3]