Startsida
Om  Ståhlmotor
Min historik
Råd o Tips
Bilar jag jobbat med
Till salu
Teknik

Sölve Ståhl och STÅHLMOTOR

[cykel/moped] [Motorcyklar] [Motorcyklar2] [Speedcar] [FormulaFord] [Formula 3]

Jag har nu kommit in på en ny epok i mitt motorliv. Det handlar om lite mer allvar än lek.
Det kommer framöver att handla om tio år som tävlingsmekaniker runt om Europa och även in i det förra DDR. Allt från de svenska banorna  i skogarna till att bo och meka på gatorna i Monte Carlo. Efter det följer olika minnen från rallyåren som kom in i bilden när jag startade mitt eget STÅHLMOTOR 1977. Men allt tar tid - hav tålamod.

"Racingmekanikern Sölve" 1967- 1977 Del 1

Min "karriär" som racingmekaniker började egentligen den kvällen Rolf Gröndahl tittade in i "skräpverkstan".  En kväll 1967 ville han ha hjälp med topplocket  till en Formel 3 racerbil han precis köpt.

Rolf hade tidigare kört TT (heter numera Road Racing) och även lite Moto-Cross i ett antal år med blandade resultat. I TT 125 cc tror jag han blev trea i SM något år. Han tyckte nu att det var dags att prova på en  annan motorsport. - Han hade vurpat några gånger och fått sej en tankeställare. En annan bidragande orsak var också att hans gamle kompis frånTT-tiden, Ulf Svensson, börjat köra just Formel 3 med en Brabham BT18.

Till vänster: Nybörjaren på racerbilar, Sölve, varmkör Cooper T76 i Falkenberg 1967.  Hatten var mest på skoj och ingick inte i den ordinarie mekardressen.

Till höger: Rolf Gröndahl klar för start i sin racerbil. Bilden är från 1968

COOPER T 76
Rolf hade nu köpt en begagnad Cooper T76 formel 3- bil av Reine Wisell. Denna redan då lite gammalmodiga Coopern skulle  nu Rolf lära sej köra.
Den hade en Cosworth-trimmad 1000 cc Ford stötstångsmotor och var utrustad med en "SideDraft"- Weberförgasare med endast ena porten ansluten - reglementet sa att endast en enkelförgasare fick användas. En strypbricka med 36 millimeters hål skulle också vara placerad mellan förgasare och insug. Detta gjorde att effekten blev cirka 90 hästkrafter och motorn varvade strax över 9000 v/min.

Jag hjälpte honom och tittade även på bilen som han hade i sitt garage i syfabriken Gröndahls Konfektion. Det verkade lite intressant och när han frågade om jag ville hjälpa honom lite framöver så svarade jag ja.

Jag har massor av utklipp från olika tidningar som hjälper mej att komma ihåg både roliga och inte så roliga tillfällen -  men mest hade vi det roligt.

Första året hade vi bilen på en släpvagn efter Rolfs ljusblå Mercedes 250 SE. Racingbussar förekom inte på denna tiden, det skulle bli bättre om något år.

Det kom att bli många kvällar i det garaget med att meka. En formelbil fordrar mycket översyn, kontroll och inställningar. Alla är vi barn i början och det är bara att lära...

- I början blev det nog lite konsultationer och frågor till både Reine och Uffe,
för mej var det mesta nytt.  Min tidigare erfarenhet gällde i främsta hand motorer och lite trimning. Men å andra sidan fanns det inga andra med erfarenheter från formelbilar heller.

Vi fixade och donade så gott vi kunde. Rolf tog sin förarlicens och vi körde lite tävlingar både här hemma och i Danmark.
Bilen gick skapligt, men var underlägsen de då så populära Brabham BT18 och BT21. Väghållningen var mycket bättre utvecklad på dessa bilar och motorerna av samma typ hade fått några hästkrafter till. Men det var i alla fall en början...

Vid en tävling på Roskilde Ring fanns flera svenskar på plats. En av dessa var Hasse Sjöstedt. Han var väl inte en av de snabbare, men väl i klass med "nybörjaren" Rolf.

De hade en härlig duell på den roliga, kuperade banan. Från min plats i depån kunde jag följa bataljen. I bland var Rolf före och ibland var han efter. Dom formligen stod upp och gasade allt dom kunde. Svetten lackade under hjälmarna och man riktigt såg hur roligt dom hade.

Lite historiska data om Roskilde Ring:
Banrekordet var från 1962 då Jack Brabham kört på 42,7 sek. med en Lotus Formel 1 Klassrekordet med Formel 3 hade Chris Irwin i en Brabham på 42,9 sekunder, Sportvagnar och prototyper hade Mike Knight i en Lotus 23b kört på 43,6 sek, och med standardvagnar hade John Fitzpatrik banrekordet 49,6 sek. i en häftig Ford Anglia (den med "felsluttande" bakruta.

Det blir alltid en massa roliga minnen som sitter kvar.
Vi var ett par gånger  i Danmark och tävlade med denna Cooper T76. Roskilde Ring, en bana nästan mitt i Roskilde hade årligen ett par internationella tävlingar med mycket publik och stor show. Det var många svenskar i de vanliga bilklasserna som ofta var där och tävlade. 1967 - vårt första F3-år - var vi där både på vår- och hösttävlingen. Banan låg som i en gryta och publiken kunde se det mesta av banan.

Internationella förare var vanliga, jag kommer ihåg namn som Kurt Ahrens, Trevor Blockdyke, Howden Ganley och många mer. För att inte glömma bort våra egna Ronnie Petersson och Reine Wisell. Med andra ord var Roskilde en omtyckt plats att "rejsa" på.

En restaurang fanns i publikområdet. Där hölls förarsammanträde och fikades. Jag vill minnas att dom  bjöd såväl förare som oss mekaniker på kaffe och danska wienerbröd - med "chokoläde". Sån´t hände inte på något ställe jag känner till.
På innerplan i samband med bildepån fanns också ett litet mysigt fik. Allt kostade fem danska kronor per styck, wienerbröd, smörgåsar och dricka.

Sedan många år är banan borta. Den låg alldeles intill det stora sjukhuset i Roskilde. Platsen behövdes för utbyggnad av detta.

[Startsida] [cykel/moped] [Motorcyklar] [Motorcyklar2] [Speedcar] [FormulaFord] [Formula 3]