Startsida
Om  Ståhlmotor
Min historik
Råd o Tips
Bilar jag jobbat med
Till salu
Teknik

Sölve Ståhl och STÅHLMOTOR

[cykel/moped] [Motorcyklar] [Motorcyklar2] [Speedcar] [FormulaFord] [Formula 3]

Så - när jag äntligen blivit femton och fick köra moped, var det dags för motorcykel.

Jag och mina kompisar hade ett flertal gånger kollat hos "Cykel-Gunnar" på Husqvarna Silverpilen. Det var en 175-kubikare med dubbelsadel, ett riktigt sportigt utseende och 9,5 hästar i motorn.
För att få köra motorcykel vid 16 år skulle den väga maximalt 75 kilo, och fabrikerna stoppade i så stora motorer som möjligt på bekostnad av hållbarhet (vikt) på övriga delar. Fälgar och skärmar var alltid i aluminium, däcken var 2-lagrade och bromsarna relativt små.
Husqvarna kom så med en 200- kubikare som var likadan som Silverpilen, men var lackad i svart. Den hade effekten höjd till 10,5 hkr och fick heta Guldpilen.

Jag hittade denna bild på en hemsida,hoppas att jag får "låna" den. Original var ett lägre styre monterat - visst är den tjusig !?
Denna Monark vägde knappa 75 kilo och därmed fick den köras av 16-åringar som mej.

Monark hakade på med en helt ny modell som hade namnet till namnet Blå Stinget.
Den -tyckte jag - såg ännu tuffare ut. Med en 200 kubiks Ardie-motor på 12,5 "hästar" var det den då snabbaste lätta cykeln i klassen.
Jag beställde en sådan Monark och bytte mot min DKW Humlan. Resterande pengar fick bli på avbetalning.

Mitt stora intresse var moto-cross. Kanske inte så konstigt, bara en halvmil ifrån hade vi Rövaredalen där det kördes Speedway från början och sedan Moto-Cross. Vi hade dessutom flera duktiga förare som inspirerade.

Ett par intressanta bilder från Rövaredalen i Vissefjärda. Till vänster svenske mästaren "Långasjö-Ericsson" på sin BSA GoldStar. Han körde även Triumph Trophy och Ariel. Till höger Linus och "Varg-Olle" som samtalar vid en speedwaymatch - också i Rövaredalen ! - Alla idoler för en ung Sölve.

Speedwaystart i Rövaredalen.
Jag kan inte säga vilka som står  uppställda till start inför den mångfaldiga och förväntansfulla publiken.

Motocross var som sagt mitt stora intresse, och efter ett år började jag att trimma och bygga om min fina motorcykel till en tävlingscykel. Jag filade lite i cylindern och köpte ett dubbelt avgassystem, provade med att ändra framgaffeln och stötdämparna bak. Andra däck och fälgar fordrades också.
Just avgasrören kommer jag särskilt ihåg. dom svängde uppåt och såg tuffa ut, men benen kom ofta i vägen och jag brände mej många gånger på de heta rören.

Vid ett tillfälle hade jag egenhändigt gjort en så kallad Earls-gaffel till motorcykeln. Troligen var dämparna för hårda och konstruktionen lite klen. När jag körde i Rövaredalen och landade med framhjulet efter ett hopp, vek sej gaffeln !. Jag flög över styret och plogade med ansiktet i gruset. Jag kände mej verkligen inget vidare, men skadorna var små, bara några skrubbsår.
Efter det monterade vi på den teleskopgaffel som syns på undre bilden, den både funkade bättre - och höll !.

Jag var ofta med mina mer vuxna vänner och tränade på olika banor. Vetlanda hade en härlig bana med ett par ordentliga backar och för att inte tal om Knutstorp, där man knappt vågade sej nerför den häftigaste backe jag sett.

Tävlingslicens fick jag aldrig påskriven av mina föräldrar, min äldre bror hade råkat ut för en olycka och brutit sitt näsben. Det hände på en olicensierad "knarrtävling" ett par år tidigare. I stället för att tävla så lånade jag bort min Monark vid några tillfällen. Vid en tävling i Vetlanda kom Magnus Sjöberg tvåa efter Husqvarnas fabriksförare Rolf Jonsson.  Vid ett annat tillfälle vann min bror på vår hemmabana Rövaredalen.

Här mekar vi med min Blå Stinget före en tävling i Hyllinge  (Knutstorp) Vi hade problem, den gick inte bra. Jag trodde det var tändningsfel, men det visade sej vara en kanal i förgasaren som var igensatt.

Framgaffeln är  utbytt mot en av teleskoptyp, jag vill minnas att den var från en Puch. Tänk om man hade varit så mycket framåt att man byggt fjädring som man gör i dag. Men så är det alltid, det är lätt att säga med facit i hand.

Det är många som frågat efter delar till motorcyklar. Jag vill tala om att jag
 har inga som helst delar kvar. Allt är bara gamla trevliga minnen!

[Startsida] [cykel/moped] [Motorcyklar] [Motorcyklar2] [Speedcar] [FormulaFord] [Formula 3]