Sölve Ståhl och STÅHLMOTOR

Startsida
Om  Ståhlmotor
Min historik
Råd o Tips
Bilar jag jobbat med
Till salu
Teknik
[cykel/moped] [Motorcyklar] [Motorcyklar2] [Speedcar] [FormulaFord] [Formula 3]

Som sagt, jag fick aldrig någon tävlingslicens påskriven av mina föräldrar, kanske lika bra det...

jag hade inte kunnat göra särskilt bra resultat själv, men jag var ju i alla fall mekaniker och fick vara med. Just mekaniker skulle komma att bli min mesta framtid. Det skulle bli allt från motorcyklar, speedcar, formel- och rallybilar till en egen motorfirma.

Min bror Gösta på en knarrtävling i
Skruvemåla, Gullabo 1953. Motorcykeln är en Monark Blue Fighter med 150 cc JB-motor. Uppkavlade ärmar och vegamössa var modet.

Detta var en värsting på 50-talet. Gösta hade en trimmad Puch 125 cc med "dubbelkolvsmotor" med en förgasare på varje sida. Den hade special-byggd bakhjulsfjädring och annat "godis".

Idolerna för mej på den tiden var givetvis monarks fabriksförare Ove Lundell, Bengt "Spicky"
Svensson och Allan Eklund. Det fanns Monark crosscyklar i såväl 250 som 500-kubiksklasserna.
Just Ove Lundell pratade jag med vid en veterantävling i Rövaredalen 1998. Han höll då på att plocka ihop en Blå Stinget hemma i sin verkstad. Han hade svårt att få tag i alla delarna.
Tyvärr gick Ove bort 2001. Jag känner saknad trots att vi inte direkt kände varandra.

Det mesta av motocrossen utspelade sej i Rövaredalen och Vissefjärda MK men...
Även Emmaboda hade en motorklubb - EMK
Här ett foto från Emmaboda Motorklubb taget 1951 i Folkets Hus. Jag känner igen de flesta, men en del namn har jag glömt bort.

Under mopedtiden köpte jag vid ett tillfälle en begagnad Triumph Terrier. Jag byggde om den till 200 cc från Tiger Cub-modellen. Jag körde bara med den lite i skogen, det var ingen höjdare. Grejerna var i dålig ordning och de mesta gängorna var sönderdragna av tidigare ägaren.
Hit till Emmaboda såldes två stycken sådana motorcyklar. Jag kommer så väl ihåg när Börje "kryssbo" och Nisse "jinglas" fick sina fina mörkrött lackade motorcyklar någon gång i mitten av 50-talet. Det var mycket ovanligt med så små fyrtaktare, nästan alla knarrar hade rykande och pluttrande tvåtaktsmotorer.

Ett annat experiment gjorde jag en gång: jag fick tag i en begagnad halvdålig BSA-ram av 1954 års modell. En också begagnad Triumph Trophy 500 cc motor plockade jag i den ramen. Grejerna var inte i särskilt bra skick och jag hade den kvar bara något halvår.

Den verkstad jag och några crossförare mekade i och som kom att kallas "skräpverkstan",
skall jag försöka skriva om på någon ny sida. Det har tyvärr visat sej svårt att få tag på några bilder trots efterlysning. Återigen: Har du eller känner någon som har minnen och bilder är jag tacksam för ett samtal eller brev.
 

50 år senare: gamla gubbar och motorcyklar....

När jag nu har blivit pensionär skall jag ta mej tid att åter köra motorcykel. Kom över en Honda CB750K av 1977 års modell som får bli mitt återfall. För mej är det en modern mc, trots sina 30 år. Jag är inte van vid att ha så många cylindrar, självstart och blinkers med mera. Den är inte riktigt original, men duger ett tag...
Efter översyn och ombestyckning av förgasarna, nya styrlager och gaffelben går den både fint och bra.

Någon som har avgassystem, sidkåpor eller andra grejer? Mejla eller ring stahlmotor@tele2.se  0702204716

[Startsida] [cykel/moped] [Motorcyklar] [Motorcyklar2] [Speedcar] [FormulaFord] [Formula 3]