Startsida
Om  Ståhlmotor
Min historik
Råd o Tips
Bilar jag jobbat med
Till salu
Teknik

Sölve Ståhl och STÅHLMOTOR

[cykel/moped] [Motorcyklar] [Motorcyklar2] [Speedcar] [FormulaFord] [Formula 3]

Trampcyklar har ingen motor, men är ofta första insteget till fortsatta motoräventyr...

Tidningen Rekord hade en speciell avdelning för cykel-cross. Vi var några killar som bildade en egen klubb och gick med i tidningens "cymospeed". Året måste ha varit ungefär 1953 då jag var 11-12år gammal.
Jag kommer inte ihåg så många detaljer, men vi hade både ordförande och sekreterare, och vi var nog ett tiotal medlemmar. Vi gjorde en riktigt fin bana med en raksträcka, en så kallad granathåla* och ett par backar. Minnesbilden av banan sitter ordentligt kvar, jag kan fortfarande cykla den i fantasin.

 
* "Granathålor" var väldigt populära i moto-cross på 50-talet. Man anlade något liknande en grop som man antingen var tvungen att köra ner i, eller i vissa fall flyga över. Meningen var nog att hålla ner hastigheten på raksträckor, för det var där dom brukade vara.

Vi arrangerade ett par publiktävlingar där de närmast sörjande, mestadels våra föräldrar och syskon var publik. Våra fordon var vanliga cyklar, "mountainbikes" var inte uppfunna.
Någon gång tror jag att jag hade "nabbadäck" på bakhjulet, men några växlar hade vi inte, det var inte vanligt då. Jag använde den cykel jag fick i början på 50-talet, en röd Monark av halvstor modell. Ett hemmagjort "speedwaystyre" var kronan på verket.
Vi gjorde en liten maskindepå där vi preparerade cyklarna mellan heaten – vi hade väl sett hur det stora pojkarna med motorcyklar gjorde. Vi ställde cyklarna upp och ner, kollade kedjor och mekade så gott vi kunde. Det var allvar !.

Banan var lagd där det tidigare tagits grus. Det fanns därför kvar höga kanter som vi jämnade ut. Vi fick därmed ett par extra och roliga backar som gjorde denna bana både teknisk och jobbig. Vid ett tillfälle kom en kille cyklande till oss. Han var från Långasjö, en halvmeter längre än oss och hade en två- eller treväxlad sprillans ny stor cykel !.
Det var något alldeles extra och vi kände oss slagna på förhand. Jag vill minnas att han tävlade mot oss vid något tillfälle och att vi med "vanliga" lite mindre cyklar inte kunde hänga med i uppförs- backarna.
Han var troligen den som klarade varvet på snabbast tid. Efter det tror jag vi delade upp klasserna så att hans ekipage räknades som "senior".
.

Har inga bilder från cykelcrossen. Däremot ett par när vi cyklade på isbana ungefär 1953

Motorintresset vaknade till vid 11-årsåldern, jag blev nog inspirerad av min äldre bror.
Annars hade det inte förekommit så mycket motorer i familjen.

Familjens första motordrivna fordon:
Min far var duktig på andra hästar - dom med fyra ben. Men hos "Cykel-Gunnar" köpte han moped de senare åren, först en Cyclemaster som satt monterad i bakhjulet på en vanlig cykel. Den var som avsett, en "hjälpmotor", som behövde tramphjälp så fort det lutade uppåt. Motorn tror jag var på 38 ccm och ungefär en halv hästkraft stark. Allt fick plats i bakhjulet - även bensintanken.

I källaren hade min äldsta bror tidigare inrett en mekarverkstad för sina "elektroniska apparater", han var intresserad av allt från kristallmottagare till modernare apparater. Ett tag hade han även ett mörkrum för framkallning av sina fotografier.
 Pannrummet hade han delat av med en vägg. Det blev inte många kvadratmeter. Den platsen ärvde jag efter att han flyttat hemifrån. Där mekade jag med mopeder och motorcyklar. Fint och snyggt hade jag också, en hemvävd trasmatta låg på golvet. Brodern hade tidigare snickrat ihop en speciell fäll- och vikbar arbetsbänk efter ritningar i tidningen Teknik för Alla. Den händiga lilla arbetsbänken fick också sin givna plats för "finmekanik" med små mopedmotorer.
Varje fredag när jag fick min avlöning körde jag ner till järnaffären "Neikters"och köpte något verktyg. Till slut var den lilla verkstan rätt så välutrustad.
Eftersom jag slutade skolan och började jobba dagen efter -13 år gammal, så köpte jag en ny moppe innan jag  fyllde fjorton år. Det var en Monark "Monarscoot", med en ILO G50-motor. Jag kommer så väl ihåg när jag fick se den i skyltfönstret. Den hade rätt små men breda däck, och såg därför lite tuffare ut än andra mopeder.
Jag köpte den på avbetalning hösten 1955. Det var lite jobbigt i bland att klara avbetalningarna, men efter något år var den i alla fall min. Jag kan inte minnas att jag trimmade den så mycket som det skulle bli med mina fordon framöver. (Se bild nedan - 50 år senare)

Det är många som frågat efter delar till mopeder. Jag vill tala om att jag har inga som helst delar kvar. Allt är bara trevliga minnen!

Den andra moppen jag köpte var en Puch ms50. En röd, snygg sak som kom att bli det första riktiga trimobjektet.
Det första man gjorde i trimningen var att slipa bort stryppluggen i cylindern. Det gjorde att motorn fick ungefär en hästkraft extra. Nästa steg blev att montera en större förgasare. Jag skaffade en Bing-förgasare till en 125:a motorcykel. Den hade ett flottörhus som kunde skruvas loss. Jag gjorde ett nytt kort insugningsrör och lät förgasaren peka nästan rakt upp, eftersom cylindern lutade kraftigt.
Flottörhuset fäste jag i ramen med en plåt. En slang gick emellan förgasaren och flottörhuset, och därmed kunde jag justera flottörnivån som jag, eller rättare sagt motorn ville. Jag var ännu inte lagliga femton år gammal, så det var att "smyga" med körningen.
Så fort man fick se en polis, hoppade hjärtat upp i halsgropen och pulsen slog säkert världsrekord den närmaste halvtimman. -Man inbillade sej att polisen mest var ute för att ta fast underåriga mopedister. Så var det givetvis inte - dom hade förhoppningsvis viktigare saker för sej.

Här kör jag på en crossbana som vi från början gjorde för vanliga trampcyklar. Störthjälm var det ingen tanke på !  Ursäkta den dåliga bilden, men det är inte många kort jag har att välja på från den tiden.

Ett roligt minne har jag från Emmaboda idrottsplats. Föreningen brukade anordna en familjedag med olika aktiviteter på idrottsplatsen. Bland dessa anordnades en mopedtävling runt kolstybbsbanan. Min bror ställde upp med min fusktrimmade Puch. Jag vågade inte köra, jag hade inte hunnit fylla femton. Han vann tävlingen givetvis. Jag tror inte att han körde för fullt, moppen gick mycket fortare än dom andra.

Nästa och sista moped blev en DKW "humlan", som det stod i reklamen "tuff, tyst och treväxlad." Den hade liksom Puchen en pressad ram i plåt. Motorn hade en treväxlad växellåda, och det var något alldeles nytt.
Det var några veckor "söndagskörningsförbud" på 50-talet, kanske det var 1956.  Då körde jag på något jag köpte i kemikalieaffären, var det Bensol ? Jag var den ende som körde moped den helgen och jag kommer ihåg att jag blev stoppad av polisen. Han fick lukta i bensintanken, och det var inte bensin i den.  Men även bensinersättningen blev förbjuden senare i veckan.
Fortfarande hade alla mopeder vanliga trampor, så var det lagstadgat i Sverige långt efter att andra länder tillät "fotpinnar". Jag trimmade den också lite men det var inte så tacksamt som med Puchen.

Det var inte längre så viktigt - en riktig motorcykel drog alltmer..

Det hann bli ytterligare en ny moped - en DKW Humlan "Tuff, tyst, treväxlad" sade man i annonserna.

Det som mest tilltalade var den 3-växlade lådan. Det var alldeles nytt för mej. Bilden förställer en lite nyare "Humla", min hade trampor och var ljusblå. Den sålde jag till "Kicke" Fransson.

Mopeder jag har nu ungefär 50 år senare....

Året var 1955, jag hade börjat min första anställning - dagen efter skolslutet. I skylten hos den lokale Monark- handlaren stog en moppe som föll mej i smaken. Köpte den på avbetalning och hade därmed min allra första egna moped.
50 år senare fick jag se en likadan i en Blocket-annons. Den är helt original sånär som att ljuddämparen är "trimmad" och lever alltför illa. Jag hann i alla fall köra några rundor exakt  50 år efteråt. Minnena från 1955 kommer fram när man kör nostalgirundorna. Det känns verkligen fascinerande att man då var 13 år och nu kör och äger en likadan. Den skall nu snyggas till.

Det blev faktiskt en till...
Monarken är totalt nerplockad. För att ändå kunna köra en sväng när vädret är behagligt, köpte jag en Nymans-scooter av sen 50-talsmodell.
Den är tydligen rätt ovanlig, jag har knappt sett någon mera. Den är som en tidig Crescent 2000 men Nymans. Någon som vet mer?
Cylinder och kolv skall bytas, den är "överjackad" så den knappt orkar med sej själv.

---och en till.
Puch Kansas tillverkades bara 1975 och 1976. Denna min tredje nuvarande moped är i mycket fint originalskick och helt orenoverad. Den kommer jag att använda till olika mopperundor som bl.a.
Emmaboda Motorveteraner ordnar.

[Startsida] [cykel/moped] [Motorcyklar] [Motorcyklar2] [Speedcar] [FormulaFord] [Formula 3]