Startsida
Om  Ståhlmotor
Min historik
Råd o Tips
Bilar jag jobbat med
Teknik

STÅHLMOTOR i Emmaboda - mitt emellan Kalmar - Växjö - Karlskrona

[Allmänt] [Kamaxlar] [Ford] [Opel] [VAG] [Volvo B18-20] [Volvo B21-230]

Ståhlmotor är nerlagt, och bli nu min egen "hobbylokal". Vill gärna ha kontakt kvar av  mina motorvänner. Har öppet för "prat och mek" de flesta tisdagseftermiddagar
Passa på att spara det du tycker är intressant. Hela denna webbplats kommmer att tas bort.senast augusti-20 / Sölve Ståhl.

OBS. Jag ansvarar inte för ändrade specifikationer eller fel i uppgifterna. Vad det gäller topplocksåtdragning kan uppgifter variera mellan olika tillverkare av packningarna. Följ fabrikantens anvisningar i första hand !

Endast några av de vanligaste, och numera lite äldre, "mekarvänliga" motortyperna finns med.

Allmänt: Några tips om topplocksdragning  Allmäna tips om ventiler,ventilsystem och annat.

Ford: Ford 1,6 - 2,0 ohc Topplock kamaxel, kamrem     Montera trimkamaxel. Ford 1,6 "CVH"  Byta kamaxel/topplock/kamrem

Opel: Opel "cih" bakhjulsdrivna Montera topplock Opel 1,9 -2,0 "c.i.h."  Opel "ohc" framhjulsdrivna Montera topplock 1,3 - 1,6

Volvo: Volvo B18 - B20 (PV,Amazon, 140 osv.)  Kamaxel - topplock.    Montera trimkamaxel. Volvo B21-B23-230 2-ventilsmotorer Montera topplock     Starta renoverad motor

Volkswagen /Audi 4-5 cyl. 2-ventilsmotorer Montera topplock 2-ventilsmotor

[Startsida] [Allmänt] [Kamaxlar] [Ford] [Opel] [VAG] [Volvo B18-20] [Volvo B21-230]