Startsida
Om  Ståhlmotor
Min historik
Råd o Tips
Bilar jag jobbat med
Till salu
Teknik

Sölve Ståhl och STÅHLMOTOR

[Allmänt] [Kamaxlar] [Ford] [Opel] [VAG] [Volvo B18-20] [Volvo B21-230]

Meny "tips och råd vid motorjobb".
När jag levererar en renoverad topp eller motor brukar jag skicka med lite uppgifter och tips om åtdragningsmoment och annat. För att mina kunder även skall komma åt dessa uppgifter vid andra tillfällen presenterar jag vissa av dom på dessa sidor.

OBS. Jag ansvarar inte för ändrade specifikationer eller fel i uppgifterna. Vad det gäller topplocksåtdragning kan uppgifter variera mellan olika tillverkare av packningarna. Följ fabrikantens anvisningar i första hand !

Endast några av de vanligaste, och numera lite äldre, "mekarvänliga" motortyperna finns med.

Allmänt: Några tips om topplocksdragning  Allmäna tips om ventiler,ventilsystem och annat.

Ford: Ford 1,6 - 2,0 ohc Topplock kamaxel, kamrem     Montera trimkamaxel. Ford 1,6 "CVH"  Byta kamaxel/topplock/kamrem

Opel: Opel "cih" bakhjulsdrivna Montera topplock Opel 1,9 -2,0 "c.i.h."  Opel "ohc" framhjulsdrivna Montera topplock 1,3 - 1,6

Volvo: Volvo B18 - B20 (PV,Amazon, 140 osv.)  Kamaxel - topplock.    Montera trimkamaxel. Volvo B21-B23-230 2-ventilsmotorer Montera topplock     Starta renoverad motor

Volkswagen /Audi 4-5 cyl. 2-ventilsmotorer Montera topplock 2-ventilsmotor

[Startsida] [Allmänt] [Kamaxlar] [Ford] [Opel] [VAG] [Volvo B18-20] [Volvo B21-230]