Startsida
Om  Ståhlmotor
Min historik
Råd o Tips
Bilar jag jobbat med
Till salu
Teknik

STÅHLMOTOR i Emmaboda - mitt emellan Kalmar - Växjö - Karlskrona

[Bränsle] [Hästkrafter] [Kompression] [Kolvar] [Olja/ventilsystem] [Tändstift] [Tändsystem]

Bensin och motorns bränsleblandning.

En efterfrågad artikel om K-Jetronic kan Du ladda ner här.

Allra först  skall jag skriva lite om bensinkvaliten. Längre ner på sidan finns också lite om vad som kan hända när en motor får alldeles för mycket bränsle. På sidan om kolvar finns också sådant som har med bränslet att göra.

I dessa dagar ser vi att "blyad" bensin är  försvunnen från marknaden. De flesta av de gamla motorerna som behöver tillsatser i bensinen försvinner efter hand.
Tänk på den "gamla goda tiden" då vi hade 100 oktan bensin som innehöll gott om bly. Denna bly var nog lika bra för motorerna som den är farlig för vår miljö. Man kunde se hur fint ventiler och ventilsäten klarade av många tusen mil utan att bli dåliga.
Blyhalten minskades efterhand och man kunde se att gamla "gjutjärnsmotorer" fick alltmer slitage på sina ventiler och säten. Olika salter ersatte tydligen blyet alltmer tills man nu helt går över till blyfri och förhoppningsvis miljövänligare bränsle.

Vi har nu blyfri 95 och 98 oktan att välja på Dessutom har det tillkommit E85 där etanol utgör 85 % av bränslet. (mer om E85 kommer snart).
De flesta moderna motorer med avancerad motorstyrning ger mera effekt med det högre oktantalet och därmed en lägre bränsleförbrukning. Jag vågar nog påstå att det ofta betalar sej att tanka 98-oktan. Den högre kostnaden får man igen genom att komma flera mil mellan tankningarna. Hur kan det vara så ? - Jag skall förklara lite närmare:

Dagens moderna bilar har ett mycket högt kompressionsförhållande från början. Som exempel har Audi -och VW-motorerna ofta ett förhållande av 10,4:1 vilket skulle vara omöjligt utan att tändläget justeras automatiskt. Den avancerade motorstyrningen känner av om en eller flera av dess cylindrar, börjar "spika". Tändpunkten sänks då automatiskt med sämre effekt som följd.
Motorn försöker sedan gå tillbaka till en effektivare tändning, men så fort bränslet inte tillåter mer tvingas den till sänkning igen och så fortsätter det. Med det högre oktantalet kan tändningen alltid ligga mer motoreffektivt.
Man förstår av detta att gaspedalen inte behöver vara lika mycket nertryckt för att hålla bilen i t.ex. 100 km/tim, när motorn ger en högre effekt. Därav kommer en lägre förbrukning som troligen betalar merkostnaden. Prova ett par tankningar och räkna ut milkostnaden.
Det kan vara ett intressant experiment, eller hur ?
 

Vad är egentligen oktan ?
Utan att ge mej in på kemiska krångliga saker kan man helt enkelt säga:
Oktantalet är ett värde av hur mycket tryck och temperatur bränslet tål utan att självantända. Högre siffra desto högre temperatur och tryck tål den. Det har ingenting med energiinnehåll att göra.

Du som har en äldre bil eller annat fordon som är van vid blyad soppa har säkert en del funderingar: Kan jag tanka blyfritt ? Tål min motor den ? .
Min erfarenhet är att även vissa bilmodeller som inte är "godkända" för oblyad bensin kan använda den. Man kan säga att de flesta motorer som har ett topplock i aluminium klarar sej rätt så bra. Dessa topplock har alltid ett bättre material i sina ventilsäten. Alternativet är att använda en tillsats till bensinen. Sådana finns av olika fabrikat och alla är ganska dyra. Merkostnaden blir dock "bara" 4-5 öre per liter.
Jag har sett att bensinstationerna använder olika sorter och vilka som är bäst vet jag inte för närvarande. Både Preem, Shell och andra bensinbolag har hemsidor med olika uppgifter.

 

För fet bränsleblandning.
Denna motor har fått så pass mycket bensin så att den inte kunnat förbränna allt. Det har på några få mils körning bildats beläggningar på ventiler och ventilsäten som gjort dem otäta. Även kolvar och cylindrar tar lätt skada när oljefilmen sköljs bort av bensinen. 
De två bilderna ovan visar en del av skador som kan orsakas av för fet bränsleblandning.
Man ser tydligt att beläggningar lagt sej på ventilsätet och ger läckage. Ventilerna är alldeles svarta och ser blöta ut även en vecka efter demonteringen. Avgasventilens skaft blir dessutom tjockt av beläggningar som kan göra att den kärvar  i styrningen så den inte orkar stänga. Denna motor hade dessutom skador på de övre kolvringarna.

Tändspikningar är en okontrollerad antändning av bränsleblandningen. Den kan uppstå när motorn får alltför mager bränsleblandning som i sin tur ger heta områden i förbränningsrummen, tändstift eller kolvar.
Detta kan orsaka allvarliga motorskador. Högre kompressionstryck fordrar högre oktantal.
Är du intresserad så går det all läsa mer på sidan om
kolvskador.

[Startsida] [Bränsle] [Hästkrafter] [Kompression] [Kolvar] [Olja/ventilsystem] [Tändstift] [Tändsystem]