Startsida
Om  Ståhlmotor
Min historik
Råd o Tips
Bilar jag jobbat med
Till salu
Teknik

Sölve Ståhl och STÅHLMOTOR

[Bränsle] [Hästkrafter] [Kompression] [Kolvar] [Olja/ventilsystem] [Tändstift] [Tändsystem]

Det är ofta ventilsystemet som ställer högst krav på smörjningen

Olja som olja, bara olika förpackningar ?

- Det är ett av de mest felaktiga påståenden man kan göra! Det är mycket större skillnad på oljorna än vad man i allmänhet kan tänka sej. Jag arbetar dagligen med motorer av olika fabrikat som har skötts på olika sätt. Vissa har körts på billiga oljor och andra har använt så kallade finare, och därmed dyrare, oljor. En del har bytt olja regelbundet och andra bara fyllt på när lampan börjat lysa.

En sak som jag definitivt kan säga efter alla år - det är bättre att kosta på sej en lite dyrare olja av känt fabrikat. Byt den tillsammans med oljefiltret enligt dom rekommendationer som fabrikanten anger. Sedan har Du med stor säkerhet en motor som både håller längre och förbrukar mindre olja.
Det är bara ett krux: Vilken olja skall jag använda ? Det är en mycket svår fråga att svara på. Dagens motorer har antingen hydrauliska eller mekaniska ventilsystem. Jag anser att det är just kamaxeln och dess "tillbehör" som skall avgöra vilken oljesort som är bäst för just din motor. Det är nästan alltid där de största påfrestningarna ligger.
 

Det finns motorer som ständigt har stora problem att få sina kamaxlar att hålla nästan oavsett vilken oljesort man använder.
Därför ställer motortypererna olika krav. Att ange de olika problembilarna kan vara lite väl känsligt. Ett par exempel:
De första modellerna av Opel 1,9 hade mekaniska lyftare där man justerade spelen till c:a 0,3 millimeter. Då förekom det knappt aldrig några nergångna kamaxlar. När man sedan började montera hydrauliska kom kamaxelproblemen som ett brev på posten. Smörjningen mellan lyftare och kamaxel räckte inte till.
Även de senare 8-ventils pelmotorer har haft problem. De hydrauliska "tryckarna" pumpar upp sej och tillåter inte oljan att komma emellan tillräckligt mycket.

Ett annat exempel är Ford 1,6 och 2,0 ohc-motorerna. De har hela tiden haft mekanisk justering men trots detta stora problem med hållbarheten oavsett vilken olja man använt.

En typisk hydraulisk ventiltryckare i delar. Den innehåller ett element som består av ett ventilsäte, en kula och ett par fjädrar.
Oljan kommer in genom ett hål i sidan på tryckaren och har ingen egentlig retur. Därför är oljegenom- strömningen nästan obefintlig. Smutsig eller "dålig" olja ger beläggningar som gör att kulan inte tätar. Därav slamrar det från ventilsystemet. Om det slamrar till bara någon sekund efter att bilen startas och tystnar när oljetrycket kommer upp tycker jag inte det finns någon anledning till åtgärd. Oljesorten kan ge olika symptom, men det är svårt att säga vilken som fungerar bäst i denna situation.

Har motorn körts på en inte bra renande olja och man byter till en som har mer "tvättande" egenskaper, lösgörs kanske gammal smuts som sedan kommer in i tryckarna och orsakar oljud.
Min erfarenhet är att en tunn olja har störst möjlighet att skölja igenom systemet och "byta ut" smutsen i  tryckaren.

En modern hydraulisk ventiltryckare.
Det ljusgröna är motoroljan under normalt tryck. Den mörkare färgen i mitten visar "tryckkammaren" med kula och ventilsäte. Det är i denna kammare som det samlas smuts och annat som gör att kulan inte tätar. Resultatet blir detsamma som att köra med för stort ventilspel - det skramlar.
"- Ju mer man vet om hur en motor fungerar, desto mer förstår man hur viktigt det är att använda bra oljor och att sköta byten enligt rekommendationer"

Mekaniska delar: Till vänster en tryckare och en vipparm till en stötstångsmotor (Volvo B20), i mitten en tryckare till  tidigare Saab med dess justerbricka. Till höger tryckare till en Volvo B23 med justerbricka Gemensamt för dessa är att ventilspelet måste justeras manuellt. Tack vare spelet mellan kamaxel och tryckare kan olja komma emellan och smörja friktionsytorna. Trots detta finns det problem med nergångna kamaxlar även till detta systemet.

Till dej som just köpt begagnad bil:
Om du är osäker på vilken oljekvalitet eller hur byten är skötta av tidigare ägaren: Det är säkrare att använda en bra mineralisk eller halvsyntetisk olja än en helsyntetisk. Den helsyntetiska löser ofta  mer av eventuella gamla beläggningar och ger problem med hydrualiska ventiltryckare och i värsta fall oljesil. Kolla på den gamla oljan när du tappar ur den. Är den mycket svart och nästan klumpig så har förre ägaren mer eller mindre struntat att sköta bilen. Då är det inte lämpligt att slå på en syntetisk olja som löser. Använd i stället en bra mineralisk olja och gör ett par olje- och filterbyten extra innan du ev. går över till modernare syntetoljor.

Oljetryck: Många tycker att ett högt oljetryck är viktigt. Jag håller inte alltid med! I många fall är det viktigare att oljan har en bra genomströmning. Oljan skall ju även kyla de olika motordelarna, det gör den bäst om den är ganska tunn.
Så därför, om Du byter till en olja som ger lägre oljetryck behöver det inte vara någon nackdel för din motor.
Däremot bör man vara uppmärksam om oljetrycket blir sämre utan att man bytt oljetyp - då kan ett lagerhaveri eller annat allvarligt vara "på gång"

Oljefilter: Det finns  många fabrikat av oljefilter. De flesta fungerar bra, men på lite olika sätt. Ett exempel: En rallyförare hade nästan en hel tävlingssäsong problem med onormalt hög oljetemperatur på sin Opel Kadett rallybil. Vid ett tillfälle byttes oljefiltret till ett annat fabrikat - och vips sjönk temperaturen 15 grader!
Han hade skickat efter en bricka med billiga filter som visade sej hindra oljeflödet alldeles för mycket. Dom kanske renade oljan bra, men det var inte det som var det viktigaste i detta läget.
Till nyare bilar med förlängda bytesintervaller är det viktigt att välja rätt filter, det skiljer ibland på hur stora partiklar som tillåts slippa igenom.

Om du har en ny bil med garantin kvar, kanske det är förståndigt att använda original filter. Annars är det inget som säger att ett "piratfilter" är sämre till din motor. Trimmas motorn är det alltid viktigast med ett bra genomflöde i filtret.

Viktigt vid olje- och oljefilterbyte:
Jag har haft ett par fall där motorernas hydrauliska ventillyftare börjat knacka efter oljebyte. Jag misstänker att det kan orsakas av att luft kommer in i systemet. Ni vet hur det verkar när det är luft i en ledning - det "spruttar" på ordentligt. När luften kommer in i lyftaren kan gammal smuts lägga sej så att kulventilen inte tätar eller så tar det ett tag innan den luftas ur.
Gör därför som jag alltid brukar säga - och göra - fyll oljefiltrer med olja innan du monterar det , det går till de flesta bilar,  Då blir det mindre mängd luft som kommer runt i smörjsystemet när nu startar motorn. Detta är bara en möjlig förklaring till vissa oljud som kan uppstå efter ett oljebyte.
Läs också texten nedan.

Om du drabbats: Avvakta lite, förhoppningsvis försvinner oljudet av sej själv efter ett tag.

Här nedan en anvisning hur man skall få tryckarna oljefylld efter byte eller motorrenovering:
En sammanfattning av  en tillverkare och mina egna erfarenheter,

Hydrauliska element levereras fyllda med olja. Denna olja kan under olika förhållanden läcka ut helt eller delvis.I sådana fall kan det orsaka oljud. För att återigen få dem fyllda med olja är det viktigt att följa fabrikantens anvisningar.

Universal rekommendation för att återfylla hydrualiska element:

1     Kör motorn konstant på cirka 2500 v/min, eller i varierande varvtal mellan 2000 - 3000 v/min under ungefär fyra minuter.

2    Motorn skall därefter få gå på vanligt tomgångsvarv minst 30 sekunder.

3    Om, efter denna procedur, oljudet är borta så har lyftarna blivit luftade och oljefyllda. Om det fortfarande är oljud görs procedur 1 och 2 om igen.

4    90% av problemen brukar lösas efter ovanstående.

5    I undantagsfall kan det vara nödvändigt att göra om proceduren upp till 5 - 6 gånger!

6    Skulle oljudet fortfarande finnas kvar rekommenderas att elementen tas bort och inspekteras eller byts ut.

De allra felsta problem med hydrauliska ventiltryckare beror på att oljebyten inte sköts på ett bra sätt. Det är nästan alltid smuts i oljan som kommer in i elementen och gör att kulan i sätet inte kan täta. Ser man att motorn har beläggningar finns det stor risk att de nya tryckarna får i sej dessa och saboterar funktionen. Detta är ett stort problem som ibland är nästan omöjligt att komma ifrån.

[Startsida] [Bränsle] [Hästkrafter] [Kompression] [Kolvar] [Olja/ventilsystem] [Tändstift] [Tändsystem]