Startsida
Om  Ståhlmotor
Min historik
Råd o Tips
Bilar jag jobbat med
Till salu
Teknik

Sölve Ståhl och STÅHLMOTOR

[Bränsle] [Hästkrafter] [Kompression] [Kolvar] [Olja/ventilsystem] [Tändstift] [Tändsystem]

Tills bara för några år sedan var fördelaren utrustad med brytarkontakter.

Vi skall titta lite på en sådan, och jag skall ge lite tips. Den kommer att vara aktuell många år än - den har ju funnits i bilar sedan bilismens barndom. Fördelen med denna fördelartyp är att man själv kan klara det mesta. Brytarfördelaren fungerar för det mesta mycket bra, men fordrar underhåll. Tändpunkten ändrar sej när man byter brytarspetsar och när dom slits, kondensatorn är känslig med mera, med mera.

Jag ger här några tips till dej som själv jobbar med din "gammelbil".

Det finns elektroniska ombyggnadssatser till de flesta bilar. Jag har i många år använt - och sålt ett engelskt system som heter Lumenition. Man tar bort brytare och kondensator, ersätter dom med en fotocell och en brytskiva. En effektdel monteras på hjulhuset eller annan plats, sedan har man ett betydligt effektivare och nästan underhållsfritt tändsystem. Även om fördelaren är lite glapp så blir ändå tändpunken nästan exakt.

Man måste komma i håg att elektroniska delar inte tål felkopplingar !!

Jag sålde och även monterade under mer än 20 år Lumenition tändsystem. Det är en mycket bra uppgradering av en brytarfördelare. Tändeffekten blir högre, tändpunkten mer exakt och systemet blir nästan underhållsfritt. 

Denna Bosch-fördelare från en Volvo B20E får stå modell. Det finns annars massor av olika fabrikat och modeller, men denna är den vanligaste. Utseendet skiljer inte så mycket och funktionen är ungefär densamma..

Fördelarlocket har samma antal "uttag" som antal cylindrar hos motorn, plus ett som kommer från tändspolen. Fördelarlocket är mycket känsligt för fukt, smuts och eventuella sprickor. Varför ? - rotorn som snurrar inuti locket skall fördela den höga tändspänningen till rätt kontakt i locket. Vid fukt eller annat kan gnistan hoppa över till "fel" cylinder eller gå direkt i gods. Resultatet blir att motorn inte går på alla cylindrarna eller missar kraftigt.

Håll både fördelarlock, rotor och tändkablar rena och torra.

Startar inte din bil, kan det ofta hjälpa att torka lock och kablar. En varmluftspistol gör ofta susen, värm bara inte för våldsamt.

Brytarplattan är för det mesta vridbar. Den är kopplad till en vakum- eller tryckregulator som ändrar tändpunkten vid olika gaslägen och tomgång.

Kondensatorns uppgift hittar du nedan

På denna bild finns också ett par extra kontakter som är avsedda att ge insprutningssystemet signaler. Det var de första elektroniska insprutningssystemen som hade denna.

Några bra tips:

 Byta brytarkontakter
Köp bra fabrikat, rengör kontaktytorna noga, använd lite fett på nocken.
När kontakterna är som mest öppna skall avståndet nästan alltid vara 0,4 - 0,45 mm.
OBS Tänk på att tändinställningen nästan alltid ändrar sej  i samband med byte.
Med större avstånd blir tändningen tidigare (högre) och vice versa.

Kondensatorn:
Den skall lagra den energi som tändspolen ger under tiden som brytarspetsarna är stängda.
Om den "läcker" - tappar strömmen, får motorn för dålig tändeffekt och därmed orolig och dålig gång. Byt den gärna samtidigt som brytarna.
En dålig kondensator ger mycket avbränning mellan brytarkontakterna.

Fördelarlock / rotor:
Håll dessa delar rena och torra. Se efter så att inga sprickor finns. Det finns billiga, dåliga lock av bakelit och bra men lite dyrare i polyester. Välj de bättre. Skifta över en tändkabel i sänder så de kommer tillbaka i rätt ordning.
Kontakterna i locket och skenan på rotorn får beläggningar, skrapa lite fint för att få bort dom. Har det blivit stora hack är det dags att byta delarna.

Förställningsmekanism:
Om inte motorn går bra kan man enkelt kontrollera tändningens förställning med hjälp av en vanlig stroboskoplampa. Ställ in tändpunkten som rekommenderas, låt motorn sedan gå på tomgång. Notera hur tändpunkten ändrar sej alltefter som du ökar varvtalet. Normalt är att tändpunkten ändrar sej 20 till 25 vevaxelgrader. Vill du vara extra noga skriver du upp tändläget vid några olika varvtal och sedan kollar med verkstadshandbok.

Det finns de som "låser" förställningen, men det är helt förkastligt. En motor behöver olika förtändning vid olika varvtal för att ge bra effekt och allt vad det innebär.

En annan fördel är också att glapp i en gammal fördelare spelar mindre roll, tack vare att brytningen sker vetikalt. Både  brytarna och kondensatorn slipper man också

[Startsida] [Bränsle] [Hästkrafter] [Kompression] [Kolvar] [Olja/ventilsystem] [Tändstift] [Tändsystem]