Driver du en framgångsrik bilfirma och går i tankar om att expandera verksamheten? Du kanske funderar på att öppna filialer på andra orter eller starta en ny sektion inom företaget. Expansion kan ofta bli en lyckad historia, men du behöver vara väl förberedd.
Här får du ta del av några viktiga tips inför en eventuell expansion inom bilbranschen. Små detaljer som har stor betydelse för projektets framgång.
Förbered det praktiska med flyttfirma
Ska du expandera en bilverksamhet står du inför en mer omfattande expansionsprojekt än den som exempelvis säljer smycken. Åtminstone sett till produkterna i sig, det vill säga bilarna. Du ska få rätsida på logistik, transport och mycket annat där det är tontunga fordon med i bilden. En professionell flyttfirma är ett måste när du ska göra den här typen av förändring i verksamheten.
Ska du expandera en bilfirma till en annan ort kommer du förmodligen behöva transportera bilar, men också diverse reservlager till den nya lokalen. Då hjälper flyttfirman dig att få allt på rätt plats. Flyttfirman är också van av att transportera olika typer av objekt och produkter. Anlita gärna en lokal flyttfirma på båda orterna för att göra allt extra smidigt.
Anpassad marknadsföring
Tänk på att en ort inte alltid är en annan lik fullt ut och det kan påverka din expanderande verksamhet. En slogan du använt dig av under många år på en ort i Sverige, kanske inte fungerar lika bra på en annan plats. Därför är det viktigt att analysera det befintliga affärskonceptet noggrant för att se huruvida det krävs anpassningar eller inte.
Det kan också vara bra att använda lokal marknadsföringsstrategi när det är dags att göra reklam för en nyöppnad filial. Ägna tid och resurser åt att anpassa både koncept och budskap på ett lokalnära sätt. Det uppfattas ofta som mer personligt, vilket brukar uppskattas på framför allt mindre orter.